ضرورت اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت ثبت تغییرات تعاونی‌ها

خلاصه سیاستی شماره سی/30
تهیه شده در دپارتمان حقوقی
تابستان 1399

مخاطبان گزارش:
فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی
معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
پیام‌های کلیدی گزارش:
تصویب مصوب‌های توسط هیأت مقررات زدایی مبنی بر عدم لزوم اخذ مجوز از وزارت
تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت ثبت تغییرات تعاونی‌ها در سال 1397 و نقض آن توسط هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در سال 98؛
مهمترین دلایل ضرورت اخذ مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت ثبت تغییرات تعاونی‌ها عبارت‌اند از:
جلوگیری از رشد فعالیت‌های غیر رسمی تعاونی‌ها جلوگیری از فعالیت تعاونی‌ها و مدیران متخلف؛
ایجاد سامانه جامع بخش تعاون جهت حل دو مولفه تسهیل و تسریع امور تعاونی‌ها و همچنین ساماندهی تعاونی‌ها.
گزینه‌های سیاستی موجود:
اطلاع رسانی و بازتاب وجوه مختلف و مزایای بسیار سامانه جامع بخش تعاون به تمامی بخش‌ها، سازمان‌ها و اعضای حوزه تعاون است.
اتصال فوری سامانه سازمان ثبت اسناد با سامانه هوشمند بخش تعاون و انجام مقدمات و مذاکرات مورد نظر و فرآیندهای قانونی و اداری آن.

عضویت در باشگاه اندیشکده تعاون
اندیشکده تعاون، به عنوان نخستین اندیشکده حوزه تعاون کشور و منطقه، با هدف پوشش این خلا نظری با همکاری معاونت تعاونِ وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی تأسیس گردید تا بتواند خلاهای فکری و نظری موجود در امر تصمیم‌سازی، قانون‌گذاری و اجرا را پوشش دهد. همچنین اندیشکده در راستای تحقق رسالت اصلی خویش، در افق 1404 ساختاری خواهد بود که در سطح کشور به‌عنوان مرجع علمیِ پشتیبان برای تمامی سطوح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در حوزۀ تعاون شناخته می‌شود.
با ورود یا ثبت‌نام در سامانه شما شرایط و قوانین استفاده از سرویس های سایت و قوانین حریم خصوصی آن را می‌پذیرید؛ همچنین از آخرین اطلاعیه‌ها با خبر می‌شوید.